Nem hiszi el, hogy 45 éves

2021. december 30. 07:48 - csajokespasik

„Értem, hogy élete legszebb pillanatait kívánja elnyújtani, mint mindenki, de ő a szervezete kárára. Merthogy már nem úgy bírja az éjszakázást meg az ivászatot, mint előtte” – A tények makacs dolgok, és ha nem vesszük figyelembe, attól még jelen vannak. Álmodozó pasi, realista barátnő.

 

Ha esetleg nem tudtad: a Csajok és Pasik társkereső egy igen népszerű ismerkedős oldal, ez itt a hozzá kapcsolódó párkapcsolati blog, nem csak a társkeresők történeteivel. Ha végeztél a sztorival és szívesen keresnéd te magad is a nagy Őt, nézz be hozzánk! A regisztráció ingyenes és azonnal kipróbálhatod.

 

Mi már egy újrakezdésben vagyunk, de lassan bánom, illetve látom, miért is szakítottam vele anno. Akkor nagyon fájt tudomásul venni és kimondani, de felgyűltek a dolgok. A legnagyobb problémám vele az volt (illetve most is az) hogy neki az életkora és a valóságfelfogása nem egyezik. Azt értem ez alatt, hogy nem érdekli, hogy idén lett 45, de ha még kivételesen jól tartaná magát, nem szólnék, de nem így van, mert az történik mindig, hogy nekiszalad dolgoknak, aztán koppan. Rossz irányokban gondolkozik. Nem értem, hogy miért nem lehet elviselni és tudomásul venni azt, hogy elmúlt már annyi, amennyinek képzeli magát?

Úgy beszél a haverjaival is, mintha még tele lenne lehetőséggel, hogy ezt vesznek, meg azt vesznek, ilyen meg olyan vállalkozásba kezdenek – csakhogy egyiknek sincs tőkéje ilyenekhez. De álmodozzunk róla, mint a 20 évesek. Ő 45 évesen is próbál még úgy viselkedni, öltözni és beszélni, mintha 20 lenne. Értem, hogy élete legszebb pillanatait kívánja elnyújtani, mint mindenki, de ő a szervezete kárára. Merthogy már nem úgy bírja az éjszakázást meg az ivászatot, mint előtte. Volt, hogy a buszon rám dőlve aludt el.

Mostanában volt, hogy azt mondta, ki akar próbálni valami küzdősportot, és egy gyerekkori cimborája elvitte egy edzőterembe gyakorolni, és kék -zölden jött haza, 3 napig alig bírt mozdulni. De folytatni kell, mert ő javíthatatlan fiatal.

És ez a mentalitás az egész életében jelen van, de nagyon nem áll jól neki. Mert egyszerűen már nem annyi idős, mint amennyinek szeretné hinni magát. Hiába mondják az optimisták, hogy az életkor csak egy szám és mindenki annyi, amennyinek érzi magát. Én is örülnék, ha így lenne. De sajnos a realitás elég kemény dolog. Mit tudok tenni? A korral nem inkább érni kéne?

 
131 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csajokespasik.blog.hu/api/trackback/id/tr2816798690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2021.12.30. 21:46:10

@MsIreneAdler: figyi az elmúlt hat napon gyakorlatilag kiképeztek egy szakmára, ami nem érdekelt, és nem hagyták, hogy lazázzak a sarokban, vagy játszak a kertben, vagy tervezgessem a hajóutat. Ilyenkor elvárják, hogy figyeljek, és a távoli rokonok előtt villantani kell, hogy az európai rokon miket mond. Testidegen beszéd történt, és olyan értekezéseket fejtegettem gazdaság- és politikaelméletről, amitől még a magyar blogoszféra is elsápadna. A válaszokat természetesen a feleségem magoltatta be velem a repülőúton. Nem vallhattam kudarcot, mert az megalázó lett volna, és hát mi utang na loob vagyunk...

Holnap kifutok a tengerre, ez vigasztal.

Nálatok mi volt?

akármik 2021.12.30. 22:15:57

Öröm lehet az élet egy ilyen besavanyodott nő mellett.

hopp11 2021.12.30. 22:29:10

Fura ez az egész, a posztoló is, meg az ide irkálók többsége is. Állandóan ez megy itt, hogy ha x éves valaki, akkor már húzza le magát a wc-n, neki már annyi.
A mostani posztoló szerint a 45 éves pasi ne akarjon sportolni, ne legyenek üzleti tervei a jövőre. Eszem megáll...
Múltkori sztoriban egy 38 éves pali a túlsúlyos, 24 éves idegbeteg barátnőjéről írt. Ott is megkapta a kommentelőktől, hogy tegye össze a kezét a 24 éves csajért, életében többet nem jön már neki össze ilyen.
Más esetekben a 30-as nőket leöregezik, akikkel szóba se érdemes állni.
Most meg azt olvasom, egy 45 éves pasinak ne szüljön gyereket nő!
Vagy csupa 20 éves ifjonc írogat itt, akik szerint ezen kor fölött már csak az öregség létezik, vagy olyan, élettől megcsömörlött figurák, akik már semmit nem várnak semmitől.
Én 40 feletti pasi vagyok, rendszeresen sportolok, se a térdemmel, se a vállammal, se semmilyen ízületemmel nincs gond, napi rendszerességgel végzem a legkeményebb saját testsúlyos gyakorlatokat. Fiatalabb koromban judóztam, az se zavarna, ha a tatamin dobàlnának össze-vissza. Az életem nagyjából ugyanolyan, mjnt 20 évvel ezelőtt. Állítólag a külsőm is. Akkor is huszonéves csajokkal jöttem össze, most is. Vagy akár tizenévesekkel. Olyan sztorikat tudnék mesélni, hogy ihaj, ezek napi szinten esnek meg velem. A ruháim is kb ugyanazok, mint 15-20 éve. A testalkatom ugyanaz, rám jön minden, a divat nem érdekel, az arcom, testalkatom, egyéniségem bejön a csajoknak, ennyi bőven elég. A jövőre nézve komoly terveim vannak, üzleti, befektetési téren, de akár család, gyerekek terén is.
A posztban szereplő 45 éves pasit meg tudom érteni, én is huszonévesnek érzem magam, úgy is élek. Igaz, alkoholt nem ittam soha, most sem.

MsIreneAdler 2021.12.30. 22:46:24

@Puerto Prince: már sehova nem költözök, megtörtént. Ha esetleg valaha, még egyszer az életben ilyet teszek, vagy csak eszembe jut ilyesmi, felhatalmaztam a családtagjaimat hogy lőjenek le :). Szóval ez egy kemény év volt, több szempontból is, kábé 5 év alatt szokott ennyi minden történni velem, mint most idén. Szerettem volna pihenni, de nem lehetett... A fáradt ember nehezebben viseli ezt az ünnepi cécót.

Jó, ahogy téged olvaslak, engem nem sanyargattak meg ennyire, inkább csak enyhébben, de hosszabban :)
Tudod, mit gondolok a hajózásról, hogy nem igazán bírom, de esküszöm igazad van. Komolyan vonzó alternatíva! Ki tudja, lehet nekem is el kéne hajózni. Leszarnám, ha két napig a belemet is kirókáznám, utána csak jobb lenne, nem? Nem hányhatok örökké :D ugye?

Örömhernyó 2021.12.31. 02:52:00

@hopp11: Te nem vedelsz, nem aljasulsz le bulikban, a posztoló pasija igen.
Te egész életedben sportoltál, a posztoló párja meg most szétverette magát egy küzdősport edzésen és ennyi, nem kitartó, nem sportolt soha, nincs formában és most se olyan sportot választott, ami formába hozná, hanem olyat, amihez már formában kellene lennie.
A posztoló pasija belevág mindenbe hozzáértés nélkül, nagy befektetési, üzleti tervek, amik mögött semmi nincs.

Ez a baj.
Hogy 45 év alatt azt bizonyította, hogy nem kitartó, csak az ivásban. Te nem ilyen vagy leírásod szerint.
Nem tudom látod-e a különbséget.

45 évesen isnel lehet valahova jutni, ahonnan lehet továbblépni. A posztoló pasijánál az alapok és a kitartás hiányzik.

Pesti 2021.12.31. 06:22:13

Nekem szórakozásom a tervezés,pedig megöregedtem.Sportokat már csak nézem, de kellemes szórakozásnak ott van a legyezőhorgászás, amelynek ezeréves története kialakította azokat a mozdulatokat, amelyek a nap befelyezésekor kifárasztanak, karizmaim megérzik az élet ezen ajándékát. Mi fiuk sportoltunk, öcsémet azonban egy borzalmas, versenyközbeni szerencsétlenség elkergette a sportól, felvette a poharat,le sem tette, elment, pedig fiatalabb volt mint én. Az agyat müködtetni kell,érzem, ahogy barátaim sorban elmentek, leszükűlt az érdeklődési köröm, pedig közel a hatvanhoz még a szerszámgépek programozását is megtanultam. A műhely amelyikben itt az újvilágban a munkát elkezdtem az első napon egy öreg osztrákkal hozott össsze a sors,miután bemutakoztunk egymásnak azt kérdezte, hogy megvan e még a repülőjegyem. Mert szerinte ez az ország egy munkatábor, életem végéig dolgozhatom. Üljek fel a gépre, mondta és menjek vissza Ausztriába,ahol van magánélet is,de nem itt mert a munka jön először. Maradtam és többet bírtam el, mint az otthon maradottak,és nagyon sokat tanúltam.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2021.12.31. 06:54:59

@MsIreneAdler: hát... elvileg aki érzékeny rá, az érzékeny rá :D gyógyszerek vannak, meg amúgy nagyon más, ha te vezeted a hajót. Mert ugye az egész alapja egy érzéki zavar, hogy mozogsz, de mégsem. Kicsit átadom neked a kormányt, és egyből jobban leszel. Legfeljebb mi nem :D

A családos költözés a felújítás utáni sorscsapások egyike. Há' mi ütött beléd?!

Örömhernyó 2021.12.31. 08:02:00

@Puerto Prince: Az elliptikus trénert ne hagyd abba. Aki itt azt írja, hogy gáz, vállalhatatlan, nem menő, az nem tudja miről beszél. Én egy még fejlettebb géppel edzem (Cybex Arc Trainer), 20 perc inteval training kicsinált, amikor elkeztem. Kiskanállal szedtem a levegőt, úgy izzadtam, mint kezdő buzi a gőzfürdőben. De utána napokig olyan érzésem volt, mintha minden könnyebb lenne, mintha 10+ évet fiatalodtam volna.

MsIreneAdler 2021.12.31. 08:08:49

@hopp11: én írtam, hogy meggondolandó a 45 éves férfivel a gyerekvállalás. Kifejezetten a posztban leírt szituációra gondoltam, itt nem arról van szó, hogy egy családban a többedik gyermek a férfi 45. szülinapja után érkezik. Azért az idő előrehaladtával az embernek kialakulnak szokásai, életvitele, amin már nem szeretne változtatni. Egy gyerek ezt fenekestül felforgatja. Én tudom, hogy a férfiak azt hiszik bőven ráérnek a családalapítással, de én meg azt gondolom, csupán pár év az előnyük a nőkkel szemben. Nálam ahogy a nőknél a 40 a férfiaknál a 45 az a lélektani határ, ami felett, ha eddig nem alapított klasszikus családot, akkor gondolja át, hogy egyáltalán szeretne-e. Persze mindenki azt csinál, amit csak akar, és tuti vannak ebben a korosztályban olyanok akiknek meg sem kottyanna az egész... Nem tudom voltál-e szülőin vagy osztálytalálkozón mostanában. Ha nem, elmondom, hogy a korodbeli férfiakra nagy általánosságban nem az a jellemző, amit te magadról leírtál. Te ezek szerint kivétel vagy, szóval ne vedd magadra az átlag nyűgjeit.

@Puerto Prince: jajj, majd pont ott fogok nektek lábatlankodni a kufirchajón :D. Múltkor már nem hánytam a tihanyi révnél, én ezt haladásnak értékeltem, szóval előbb a Balatont hódítom majd meg!
Most mondjam, hogy felújítás is volt...:)? (egy covid meg egy műtét közé pont belefért)

Lorrh 2021.12.31. 08:20:17

@MsIreneAdler: " akkor gondolja át, hogy egyáltalán szeretne-e."
Na igen. Saját buta döntésével óriási kockázatot vállal, hogy sérült gyereket hoz a világra, mert ilyen korban már nem túl életerősek a szaporító szervek.
Párom korai fejlesztőként dolgozik és megszakad, mert elképesztően sok sérült kisbaba születik. Horror filmekben simán lehetne mutogatni milyne rendellenességekkel jönnek a világra. Nagy korukra meg autisták, aspergeresek lesznek.

Kubszrok Hadnagy 2021.12.31. 08:50:02

@hopp11: Ahogy mondod, cimbora. Pont így vagyok ezzel én is. Testileg én is pont olyan vagyok mint a húsz évvel ezelőtti önmagam, illetve van agy kívétel: a fejem csúnyább lett:-(

De amúgy minden szavaddal egyetértek. A férfi, ha ad magára, férfi marad.

Lorrh 2021.12.31. 09:00:17

@hopp11: ügyes, hogy szándékosan félreérted a posztot és így hitelesen tudod cáfolni is. Magadat tudod kihozni fényes nyertesnek. Ego trip.

jegeskaveee. 2021.12.31. 12:49:08

Hová lett a régi törzsgárda?

exilis 2021.12.31. 13:33:27

@jegeskaveee: Elkoptak, mert vagy fél évig nem működött a kommentszekció. Jellemző az oldal hozzáállására, hogy észre se vették, én írtam rájuk, utána hozták rendbe.

Almandin 2021.12.31. 14:43:36

@jegeskaveee.: Örülj neki, hogy a sok pszichopata, primitív troll, akik uralták ezt a blogot régen, elment.

neovolontaire 2021.12.31. 16:53:18

Olvasva a kommenteket, azt hiszem félrement a fókusz.Lehet polémiázni azon, hogy adott életkorban melyik a legideálisabb mozgásforma az egészség szempontjából, de a sztori nem erröl szól.A cikkiró és a pasija különböznek, és a poszter ezt vagy nem látja vagy nem hajlandó elfogadni.Ha 45 évesen is párkapcsolatban hétvégi tivornyákra jár, mert az fontosabb, mint a partner véleménye, akkor ez a kapcsolat idöpocsékolás a cikkiró részéröl.A tevékenységre visszatérve: Sokan vannak olyanok, köztük én is, aki nem találja sokáig, vagy soha azt a tevékenységet, amiben hosszutávon boldognak érzi magát.Az, hogy valaki 45 évesen kostol bele küzdösportba, az nem jelenti azt, hogy nem találhat rá arra a tevékenységre, ami kielégiti öt, bár a csucsra nem valoszinü, hogy felfog érni, de ez kb minden sporttal igy van ha 40 fölött kezdi az ember.Voltam én is már " minden", katona, búvár ,ultrafutó,szertornász,hosszutávuszó, lövészet, ijászat, tavaly falat másztam, most 45 évesen eldöntöttem, hogy belekostolok a hegymászásba.Ettöl nem érzem magam éretlennek, söt örülök, hogy nem akarok még leállni.A cikkre visszatérve, a pasival a legkisebb probléma az, hogy hetente kétszer összevereti magát.

jegeskaveee. 2022.01.01. 13:56:04

@exilis: Köszi a választ!
Az a csoda, hogy egyáltalán reagáltak rá. Én is észrevettem, ha néha-néha beleolvastam a blogba, hogy hol facebook-profillal lehetett hozzászólni, hol blog.hu-n keresztül. Aztán egy idő után sehogy. Nem volt nagy veszteség, mert gyanúsan úgy tűnt, hogy a posztok nagy része kamuposzt volt, ráadásul igen gyengén megírva. A kommentek miatt olvastam, tetszett, ahogy ugratták egymást.:)

Almandin 2022.01.01. 18:54:13

@jegeskaveee.: Eltűntek a primitív, mindenkibe belekötő, szakmányban nőgyűlölő, megkeseredett figurák. Itt is vannak viták, de kulturáltabban és értelmesebb kommentek születnek.
Nekem egyébként az a gyanúm, hogy időnként azért szünetelt a kommentelés, hogy lerázzák a trollsereget. A blog üzemeltetőinek valószínűleg elege lett belőlük. A Facebookos kommentelés is azért lehetett egy ideig bevezetve, mert azt gondolták, hogy a saját nevükön kevésbé durván fognak az emberek kommentelni, de ez nem jött be. Eleve Facebookon is létrehozhatóak nickneves profilok.

hopp11 2022.01.01. 20:33:00

@Örömhernyó:
Szerintem a csávó nem az egészség, edzettség, állóképesség miatt kezdett sportolni. Ha ìgy lenne, igazad lenne, miért nem más sportot választott. Logikus módon a kocogás, fekvőtámaszozás, funkcionális ellipszis (legyen az bármi) stb erre pont megfelelò lenne. Csak épp őt nem az egészséges életmód foglaloztatja, ugye, az ivászatok, stb. Ha egy 45 éves ferfi hirtelen küzdősportba kezd a semmiből, akkor az nem a testmozgásról szól. Inkább az önbizalom növeléséről. Magabiztosabb akar lenni, úgy érzi, 40 -50 évesen az utolsó pillanatban van, hogy változtasson. Hogy ne úgy teljen el az élete, ahogy eddig, hogy vissza se mert nézni, ha egy barom beszólt neki. Ha eddig edzés nélkül élt, valószínűleg nem lesz már soha egy tökèletes harcos, sem fizikumban, sem tudásban, de könnyen lehet, hogy ezek a küzdősportos edzések adnak neki annyi plusz önbizalmat, hogy már vissza mer majd szólni a buszon a beszólogató baromnak. És a való életben a magabiztos fellépés az esetek 95 %-ában elég, hogy megvédd magad vagy a párod. Ő csak ennyit akar, ha most nem lépi meg, amit akár egész életében szeretett volna, akkor majd 75 évesen szomorúan fog visszagondolni az egészre. Az, hogy a kék - zöld foltok ellenére nem hagyja abba egy edzés után, nekem pozitív.
Az üzleti terveit hasonlóképp látom. Lehet, hogy egész életében szeretett volna valami ilyesmit, vállalkozást, csak nem mert belevágni. Még az is lehet, hogy most is megreked a tervek szintjén, de már az is pozitív, ha valakinek tervei, ötletei vannak. Sokkal jobb, mint pl. tv-t nézze vagy internetes pornót kattintgasson, tippmixét töltögesse. Régi igazság, hogy ha valakinek egy üzleti ötlete van, ami kockázatos ( mert az ilyen mindig kockázatos), akkor a családja mindig megpróbálja lebeszélni. És mivel az ember amúgy is telve van kétségekkel a kockázatok miatt, a lebeszélés sokszor eléri célját. A férfiak természetéhez hozzátartozik a kockázatvállalás. Ez tudományosan igazolt tény, a nőkhöz képest sokkal magasabb a férfiak kockázatvállalási hajlandósága. Ez olykor hátrány, más esetekben viszont hatalmas előny. Valahol a férfiasság fokmérője is, hogy bele mer-e vágni olyasmikbe, amik szerinte nagyon megérik a kockázatok mellett is, vagy inkább enged a női lebeszélésnek. Mikor én elhatároztam, hogy belevágok az ingatlanbefektetésekbe, a családom mindenképp le akart beszélni, mondván, el fogom veszíteni mindenemet, meg ne próbáljam. Viszont én tudtam, hogy jó lennék ebben, nagyon jó, tudtam, hogy hol es mikor emelkednek a legjobban az árak, hol lehet biztosan jól kiadni, úgy éreztem, őrültség lenne kiaknázatlanul hagyni a tudásom ( amit a korábbi tanulmányaim is megalapoztak). Nem engedtem a lebeszélésnek, és mára fényesen bebizonyosodott, mennyire igazam volt. Elképesztően sikeres vagyok ebben.

Tudom, hogy mindig magamat hozom példának, de az ember önmagával tud a legjobban érvelni.

hopp11 2022.01.01. 22:05:34

@MsIreneAdler:
Értettem, hogy értetted. Természetesen magamra vettem, mert a 40 -es korosztályról volt szó. Amúgy szerintem átlag nem létezik. A statsztikai kimutatásban biztos van ilyen, de az életben nincs, emberek vannak, akik valamilyen irányban és mértékben eltérnek attól. Példa: egyszer levelező tagozatra jártam egy egyetemre. Mikor a tanszéken, tanulmányi osztályon, oktatóknál kellett valamit intéznem, rendszerint nappali tagozatosnak gondoltak, ugyanis kb 20-22 évesnek néztem ki. Akkor voltam 36. Volt egy évfolyamtársam a levelezőn, aki kb 42-44-nek nézett ki. Ledöbbentem, mikor egyszer véletlenül kiderült, hogy 27 éves. Pár éve volt valamelyik angol nyelvű csatornán egy műsor, amiben azt vizsgálták a jelentkezőknél, hogy a testük (szerveik, tüdő, szív stb, ízületek, csontozat) milyen állapotban van, hány éves korú embernek felelnek meg. Ez alapján megállapították a delikvens bilológiai korát, majd összehasonlították a valódi korával. Volt olyan, hogy valakinek a biológiai kora 10-15 évvel több vagy kevesebb volt, mint a valódi kora. Az derült ki, hogy akik 10-15 évvel fiatalabbnak néztek ki, azoknál a szerveik (bilógiai kor) is 10 -15 évvel fiatalabbak voltak. Akik idősebbnek néztek ki a valódi koruknál, azoknak a biológiai kora is magasabb volt.
A gyerek persze fenekestül felforgatja az életed addigi folyását, de ez ugyanúgy igaz a 25-30 eves emberre, mint a 40-50 évesre.
A férfiaknál szerintem nincs ilyen határ, amikor már veszélyes lehet a gyereknemzés. A nőknek ki kell hordani, meg kell szülni. Az más.
Egyszer olvastam, hallottam egy ilyet, miszerint az idősebb férfiak által nemzett gyerekek egészségével gond van /lehet. Akkora baromságnak tartottam, hogy utánanéztem a "kutatásnak". Kiderült, hogy a kutatásban az "idősebb férfiak" kategória a 40 felettieket jelentette. Tehát a 70-80-90 evesen gyereket nemzők adatai egybe lettek mosva a 45 évesekével. Ha tehát a határt az 51 éveseknél húzták volna meg, akkor az 50 éves apáktól született gyermekek adatai ugyanazok lettek volna, mint a 25 éves apákéi. Ráadásul az is kiderült, hogy ezen idősebb apáktól született gyermekek egyetlen egészségügyi problémája a fiatal apáktól születettekkel szemben az volt, hogy pszichológiai, mentális szempontból instabilabbak voltak. Nyilván ez sem mindenkire volt igaz, de a körükben magasabb volt az ilyen jellegű probléma előfordulásának esélye. Tehát szó sem volt arról, hogy a szerveik, a testük, a szellemi képességeik rosszabbak lettek volna. Az ilyen pszichés jellegű probléma előfordulása viszont józan paraszi ésszel könnyen magyarázható: a 60-70-80-90 éves korban gyermeket nemző apák a gyerek 8-10 éves korában 68-70, 78-80, 88-90, 98-100 évesek. Tehát mikor a gyerekkel lehetne menni játszótérre, focizni, szánkózni, addigra ezek az apák már jellemzően idősek, adott esetben aggastyánok. Tehát a gyerekeiknek ezek a társas élmények - és hasonlók - kimaradnak. No meg ezek az idős apák a gyerekeik 20-as éveiben, esetleg a 10-es éveiben súlyos betegek, esetleg meg is halnak. Ez szintén hozzájárulhat a gyermekeik körében pszichés, mentális problémákhoz. De mindezek egy 45 éves apától született gyermeknél nem állnak fenn. Különösen, ha az a 45 -ös jó karban van, fizikailag, szellemileg egyaránt.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 09:18:01

@hopp11: Németországban 45 feletti apa esetén szűrik a magzatot valamire, amire egyébként nem. Hogy pontosan mire, nem tudom, ismerősöm említette.

MsIreneAdler 2022.01.02. 11:13:32

@hopp11: igazából én nem a genetikai kockázatra gondoltam férfiak esetében. Egy gyerekkel ott kezdődik az igazi "meló" ha már megszületett. Fenekestül felborul az élet, és ezt idősebb korban nehezebben viselik az emberek. Pláne, hogy amíg egy nőnek ott a terhesség, ami alatt van ideje fizikailag, lelkikeg közel kerülni a csecsemőhöz, a férfi csak "hirtelen" egy síró csomagot kap, akitől nem lehet aludni, enni, szexelni. Én el tudom képzelni, hogy egy férfi olyannyira vágyik saját utódra, hogy akár ennyi idősen is bevállalja, de....akkor mi a bánatot csinált eddig abban a 20-25 évben? Biztos való ez neki, ha eddig nem alakította úgy az életét? Ezt nagyon át kell gondolni, nem szabad, hogy egy amolyan kapuzárási pánikból döntsön.
Amikor körbenézel magad körül a negyvenes férfiak nagytöbbsége fitt, üde és fiatal? Mert én nem ezt látom. Én elhiszem, hogy vannak a koruknál fiatalabbnak kinéző, fizikumú és egészségi állapotú férfiak, de ők vannak kevesebben.

@Kubszrok Hadnagy: nos igen a hanyatló nyugaton a terhességi gondozás részeként sokféle vizsgálat van. Pl olyan nem invazív genetikai szűrés a terhesség kb. 9. hetében, ami az anya vérében található magzati dns-ből megállapítja a baba különböző betegségeit. Ez nem kockázati becslés, ez 100% -os eredmény. A baba nemét is megállapítják. Itt a szuperországban egy ilyen vizsgálat 200 ezernél kezdődik. Ennél olcsóbb a chorion biopszia, ami ugye már vetélési kockázattal jár, de még mindig elég hamar teljes biztonsággal kiszűrhetőek a rendellenességek. Az alapellátásban itthon a magzatvíz vizsgálata van benne, ami a 16+ héten történik (ami ugye elég késő), ha az anya életkora, illetve a szintén fizetős 12. heti kockázati becsléses vizsgálat indokolja...

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 11:33:36

@MsIreneAdler: Héhéhé, lehet hogy _pont_ ez itt ingyen van, nem tudom, de kismillió egyébért itt is fizetni kell, ha csak mezei TB-d van. A terhességi vizsgálatok során is.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 11:38:02

@Kubszrok Hadnagy: Pl hogy egyebet ne mondjak, bőrgyógyászhoz nemigen kapsz időpontot 3-4 hónapon belül. Úgyhogy szépen kicsengeted a esetenkénti 50 Eurót, és már van is időpont a jövő hétre, a magánorvoshoz.

MsIreneAdler 2022.01.02. 16:18:05

@Kubszrok Hadnagy: elnyomtam:). Szóval ez egy jó vizsgálat, át lehetne gondolni, hogy támogatott legyen.
A bőrgyógyász itt is felejtős tb-re, és ha átszámolom, nem sokkal olcsóbb, mint ott.

Almandin 2022.01.02. 16:22:00

@hopp11: Érdekes, amit írsz. A kockázatvállalásról annyit, hogy szép dolog, de ha valakinek családja van, akik jólétéért felelős, akkor már nem annyira etikus dolog kockázatot vállalni. Más vagyonával, megélhetésével hazardírozni nem etikus szerintem. Más dolog, ha valaki egyedülálló.
Egy új sportba, hobbiba belefogni más, mivel azzal nem kockáztat másokat. Az életközépi válság együtt is jár sokszor a változtatás vágyával. Azt gondolom, ezt tömegesen a modern élet hozta elő. Évszázadokkal ezelőtt az emberek nagy része akkoriban halt meg, amikor ma még csak középkorú. Egy 40 éves ember arra számíthatott, hogy 10 éven belül meghal. Ráadásul a többség olyan sok fizikai munkát végzett akkorra, hogy belefáradt az életbe. Lehetőségeik se nagyon voltak.
Manapság egy középkorú ember legfőbb kérdése az életben, hogy hogyan akarja eltölteni a második felét az életének.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 17:05:46

@MsIreneAdler: Persze, egyetértek. Minden ilyesmi helyes, és talán itt még mindig inkább van rá pénz, mint otthon. De az a kép, amit a nyugatról gondoltok, az már totál idejétmúlt. Pl. 2020 márciusában, amikor a feleségem mindenórás volt, és emiatt percenként ellenőriztük a kórház honlapját, láthattuk, hogy egyszercsak a következő kiírás jelent meg: "Kedves Polgárok, megkérjük önöket, hogy aki varrni tud, az varrjon nekünk orvosoknak és ápolóknak maszkot, mert sem a kormánytól, sem a tartománytól, sem pedig a várostól nem kaptunk, és belátható időn belül nem is fogunk kapni, és már az utolsó darabokat használjuk újra".

Szóval attól tartok, a "hanyatló nyugat" kifejezés igencsak megállja a helyét.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.02. 17:44:46

@Kubszrok Hadnagy: amúgy azt vágod hogy ez a világon mindenütt így volt? Egyik napról a másikra vezettek be értelmetlen maszkviselési szabályokat, miközben pl. Németországban az eü ellátások száma 2020-ban az átlagosnál kevesebb volt.

Én pl egy laborban ültem, akkor még Magyarországon az utolsó hetekben, és ott is maszkot kellett hordani. Mégis minek? Amúgy nem gondolod, hogy komolyan fogsz érvelni amellett, hogy nemzetközi viszonylatban a német egészségügy rossz? :D

Na itt pl az egészségügyi ellátás abból áll, hogy nincs. :D

De megyek is tovább, csak felugrottam beköszönni, mert pont volt netem.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 17:53:57

@Puerto Prince: " Amúgy nem gondolod, hogy komolyan fogsz érvelni amellett, hogy nemzetközi viszonylatban a német egészségügy rossz? :D"

Nem. Hanem amellett, hogy igenis szar, ha a tíz évvel ezelőtti önmagához mérjük. Hanyatlik, züllik. Mint minden ország, ahol egy ideológia veszi át a hatalmat a racionalitás helyett.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.02. 17:59:56

@Puerto Prince: Egyébként laborban egyedüliként maszkot hordani az egy dolog, feleséget a járvány közepén olyan kórházba vinnni szülésre, ahol tudvalevőleg nem áll rendeklkezésre a járvány elleni védekezés alapfeltétele (a maszk, de pl a fertőtlenítő is szűkös) meg egy TELJESEN MÁS dolog.

Almandin 2022.01.02. 18:57:51

@Kubszrok Hadnagy: Anélkül, hogy kritizálnám a gyerekvállalási szokásaidat, azt kell mondanom, hogy akinek nem muszáj, a járvány idején ne szaporodjon. Ilyenkor én csak oltás vagy rendkívüli esemény miatt teszem be a lábam bármilyen egészségügyi intézménybe, amelyek a koronavírus kedvenc tenyészőhelyei.
Amúgy gratulálok a gyerekhez! Még véletlenül se vedd kötekedésnek, amit írtam.
Mindenkinek boldog új évet!

hopp11 2022.01.02. 22:27:07

@MsIreneAdler:
El tudom fogadni, hogy a 45 éves férfi nehezebben viseli a kialvatlanságot, mint a 25 éves. De akkor ennyi erővel 25 fölött egy férfi se vállalhasson gyereket.
Ezek kétségtelenül nehézségek, de hangsúlyozom, a világon minden nehézségekkel, kockázatokkal jár. Ha egy nő emiatt nem akar 45 éves pasinak gyereket szülni, akkor a világon semmi másba se kezdjen!
Ma láttam egy dok. filmet Sergio Leone-ról, a híres rendezőről. Már korosabb volt ő is, a felesége is, mikor gyerekük született. Nagyon családcentrikus, családszerető ember volt, ezt követően még két gyerekük született. Tehát összesen 3 gyerekük született, pedig mindkét szülő túl volt a fiatal koron. Nem néztem utána, pont mennyi idős volt, de a felvételek alapján a fizikai állapota messze nem volt ideális, erősen túlsúlyos volt. De rengeteg hasonló esetet ismerünk a mindennapokból manapság is. Az nem jellemző, hogy egy korosabb házaspár 3 gyereket is vállaljon, de olyan gyakori, hogy 50 körüli férfitaggal akár 2 gyereket is vállaljanak.

hopp11 2022.01.02. 22:48:20

@Kubszrok Hadnagy:
Rokonom Ausztriában, Bécsben szült kórházban. Egy bába vezette le a szülést, orvossal nem is találkozott, se előtte, se utána. Kiderült, hogy az alap TB-vel nem jár orvosi ellátás a szülésnél. Orvosszakmai alapelvek szerint a méhlepényt mindenképpen el kellene távolítani, de a bába ezt nem tette meg, bennmaradt, utána otthon jött ki nagy nehezen. Bele is halhatott volna. A röhej, hogy osztrák viszonylatban is kifejezetten jómódúak, gond nélkül kifizették volna az emelt szintű TB-t is, de nem tudtak erről. Érdekesség, hogy az egészségügyi személyzet elégge kelletlen, udvariatlan volt. Kiderült, hogy úgy tudták, szerb. Mikor rájöttek, hogy magyar, egy fokkal javult a hozzáállásuk.
Mindez a ny-eu-i átlaghoz képest is gazdag Ausztriában.

hopp11 2022.01.02. 23:12:29

@Almandin:
Van egy ilyen régi igazság, miszerint mindenkinek az életében van 1, esetleg 2 olyan lehetőség, amelyet megragadva sikeres, gazdag lehet. A többségnek nincs elég esze, hogy észlelje a lehetőséget, a maradék jelentős része pedig ugyan látja a lehetőséget, de nem mer lépni. Így az embereknek csak pár százaléka lesz sikeres, gazdag.

Lorrh 2022.01.03. 08:28:29

@hopp11: Ez nem régi igazság, hanem bullshit, ilyen coach alapvetés, agymosó modorosság.
Milliárdnyi ember NEM lehet gazdag, mert amiből sok van az értéktelenné válik. A gazdagság lényege az exkluzivitás. Alapvető közgáztan.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 09:18:05

Mielőtt nagyon belelovaljátok magatokat a dologba, az egyetlen hely, ahol nincsenek kifogások az egészségüggyel szemben, az az, ahol nincs egészségügy. Az egészségügybe az ember nem szívesen megy, kifele belőle meg ritkán boldog. Igazából akkor boldog, ha úgy éli meg, hogy egy nagy bajtól mentették meg. Ha viszont nem fogta fel, hogy bajban volt, még csak nem is hálás, ha minden komplikációmentesen történt. Senki nem jár örömtáncot egy szűrés után, hogy "istenem, nem vagyok rákos!", mert az az alapállapot, hogy nem vagy rákos. Ellenben ha van egy elképzelésed, hogy a doktornőknek kedvesnek kell lenniük, stb. és tegyük fel, nem azok, akkor hiába veszi észre időben a rákosodó anyajegyedet, az élményed rossz lesz.

Szülni meg sosem vicces, ősi félelmeket generál. Kis példa, hogy a Fülöpökön 2008-ban kezdték javasolni, hogy tessenek kórházban szülni. Addiglan kb. 60% hilot segítségével szült, ami rosszabb, mint egy bába. Fertőtlenítést, maszkolást nyugodtan zárójelbe lehet tenni.

Bár a csecsemőhalandóság, kismama-halandóság, stb. sokkal magasabb, mint Németországban vagy Ausztriában, mégsem panaszkodik senki. Pláne nem magyarázza, hogy hogyan züllik a rendszer, pedig pl. a 60-as 70-es években a Fülöpökön egyáltalában nem volt rossz az élet.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 09:20:43

@Almandin: Azt vágod, hogy 2 éve "járvány van" (btw folyamatosan járvány van), és sosem lesz vége? :D

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 09:23:58

@Kubszrok Hadnagy: mondjuk én még olyan országban nem jártam, ahol ideológia helyett a színtiszta racionalitás irányított volna mindent, de szívesen meghallgatom, hogy pl egy kórházi laborban hogy veszi át az ideológia a racionalitás helyét. Képzeld, pl. a vesefunkció meghatározásánál külön vesszük a niggereket a többiektől. Németországban is! :)

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 09:35:30

@Puerto Prince: En meg azt hallgatom meg, ahogyan mint mondtad: "Na itt pl az egészségügyi ellátás abból áll, hogy nincs." Mit mondjak, kurvara hihetöen hangzik. Gondolom, ebböl kifolyolag, a gyerekeid születeset Te magad vezetted le... LOL

MsIreneAdler 2022.01.03. 12:39:14

@Almandin: azért ennek a szaprodásnak van egy átfutási ideje ám. A kis hadnagy vagy hadnagyina ;) gyártása már akár 2019-ben megkezdődhetett. De az élet amúgy sem áll meg. Ezzel együtt rémálmaimban jöjjön elő, hogy pl maszkban szüljek...

@Kubszrok Hadnagy: teljesen más a szisztéma, nyilván ott is meg vannak a gyenge pontok. Egyébként az állami egészségüggyel egy kezemen meg tudom számolni hányszor volt problémám, inkább csak amiatt járok többnyire magánba, hogy gyorsabban menjenek a dolgok. Nemrég műtöttek. Amit láttam: emberfeletti meló, helytállás, profizmus. Mondjuk nem véletlenül választottam a kórházat, mert tudtam, hogy ott ilyen a hozzáállás.

@hopp11: mint mondtam ez az én véleményem. Volt a férfinek 20-25 éve családot alapítani. Valamiért ezt nem tette, nem volt prioritás. Nekem nőként eszembe jutna, hogy vajon biztosan forszírozni kellene ezt most már...

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 13:06:28

@MsIreneAdler: Itt attol függ, melyik betegkasszanal vagy. Barmelyik orvoshoz mehetsz, aki azzal a kasszaval szerzödesben all. En a legnagyobbnal vagyok, igy eleg sok orvoshoz mehetek, de a sor is mindig nagy. Ezenkivül vannak független orvosok, akik barkit ellatnak, de ezt sajat zsebböl kell fizetni. Vannak azon kivül premium kasszak, pl a felesegem is ilyennel van, ezek szinte mindent fizetnek, de nagyobb reszt is csipnek a fizetesedböl. Plusz ezeknel elöre kell fizetni a dokinak fizetni, es utolag törlesztik vissza. A felesegem megvarja, hogy össszejöjjön kb ezer euronyi szamla, akkor beküldi a szamlakat, es megkapja a penzt.

A hozzaallassal itt sincs gond (egyebkent nekem sem volt gondom a magyar eü-vel sem). De a körülmenyek azonban megfigyelhetöen romlanak. De hat persze miert is kellene az egeszsegügy fejlesztesere penzt költeni, amikor ugyanazt a penzt a folyamatosan növekvö szamu kedves 'vendegeink' zsebpenzzel valo ellatasara is ki lehet fizetni:((((

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 13:30:15

@Kubszrok Hadnagy: a gyerekeim a Fülöpökön magánkórházban, Magyarországon meg államiban (borítékkal) születtek :)

De láttam és hallottam már nem egy házi szülést. A legelképesztőbb az volt, amikor elkezdtek énekelni egy éppen elvérző nőnek. Láttam halott gyerekeket is, legutóbb tegnapelőtt. Nyilván a nagyvarosokban, Manila, Cebu, Davao, Iloilo, stb. van eü ellátás, de nem egy és nem két szigetet tudok mondani, ahol nincs rendelő, nincs orvos, nincs semmi ilyen jellegű személyzet vagy infrastruktúra. Most komolyan, nem tudod elhinni, vagy szerinted hazudnék? :D

De amúgy a világ jelentős részén nem is kórházban szülnek a nők, szóval kétlem, hogy bármit gondolnának a szülészeti ellátásról.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 13:53:15

@Puerto Prince: Nem tudom mit higgyek el. Egyszer azt irod, Kinaban laksz, masszor meg azt hogy a Fülöp szigeteken. Azt kurvara nehezen hiszem el, hogy az orszag amelyik a "Jade nyulat" (vagy hogy hivjak) A Hold tuloldalara lövi, es 500 km/h -as maglev vasutat gyart, az nelkülözze pl az orvosi rendelöt.

"De amúgy a világ jelentős részén nem is kórházban szülnek a nők, szóval kétlem, hogy bármit gondolnának a szülészeti ellátásról."

Magyarorszagon, söt Europaban azert jellemzöen a korhazban szülnek a nök. Nalunk azert ez az etalon, nem a bambuszkunyho.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 14:06:25

@Kubszrok Hadnagy: nem Kínáról beszéltem, ahol amúgy élek. A Fülöpökön ahol jelenleg családi nyaraláson vagyok, 12 évet éltem (bar eközben Indonéziában és Japánban is csavarogtam). Nyugodtan elhiheted, hogy Fülöp-szigeteki eü rosszabb, mint a német. Bar ha nem hiszed, járj utána :)

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 14:19:18

@Puerto Prince: OK, elhiszem. Cserebe te meg hidd el, hogy az eletminöseg nyugaton, ahol viszont en elek, hanyatlik. Ezalatt nem azt ertem, hogy rosszabb lenne mint a Fülöp szigeteken, hanem azt hogy jelenleg rosszabb mint 10, de bizonyos területeken akarcsak 5 evvel ezelött volt.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 14:24:31

@Kubszrok Hadnagy: ezt simán elhiszem, sőt még azt is, hogy ez részben a harmadik világbeliek bevándorlásának az eredménye. Hiszen elég csak Japánra nézni, hogy egy kis nyitás mit eredményez.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 14:36:14

@Puerto Prince: Na ennek örülök. Pl most nem talalom, de valahol megvan a szorolap amit az uszodabol hoztam haza. 4-5 nyelven, plusz az "ertelmesebbek" kedveert gyönyörü piktogrammokkal magyarazza el, hogy az uszoda rendeltetesszerü hasznalat az az, hogy uszunk, es nem pedig az, hogy kislanyokat ujjazunk a pancsolomedencebe.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 14:43:23

@Puerto Prince: Hamar a Fülöp szigetekröl volt szo, rosszabb napokon neha mar azt gondolom, ide mar Viktor nem is lenne eleg, ide mar Rodrigo kellene..

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 14:55:15

@Kubszrok Hadnagy: PTSD-m van a témától, ember!

Bár nem vagyok benne biztos, hogy vágod a muszlimokkal kapcsolatos gondolatait. (Semmi gond, két hete még én sem vágtam.)

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 15:09:31

@Puerto Prince: Nem vagom, mint mondtam nem a Fülöp szigeteken elek. Pusztan anekdotaszinten hallottam egy-ket szimpatikus gondolatat, de nem ismerem melysegeben. PTSD-hez kepest azert eleg szorgosan valaszolgatsz.

Almandin 2022.01.03. 15:18:09

@Kubszrok Hadnagy: Az a Rodrigo egy veszélyes őrült. Igaz, utálja a drogot, de a drogellenes akciói enyhén szólva is a túlzás kategóriájába esnek.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 15:21:57

@Kubszrok Hadnagy: épp unatkozom és híjával vagyok az alternatíváknak. Szóval azt a részt átugorjuk, hogy az állam és az egyház harca a Fülöpökön milyen, és maradjunk annyiban, hogy a csávó nyíltan iszlámnak vallja magát és unokáit is részben annak szánja. Csak gondoltam szólok, ha neked ez ilyen fontos, hogy ezek a nemzetközi médiában szétutált elnökök nem jumbó-dáma-király-ász szinten mozognak, hogy az egyik jobb, mint a másik. Tudod, én toleráns vagyok veled, baszod. Ennek ellenére még annyit sem kérdeztél, hogy merre tervezek hajózni idén. Pedig elhiheted, hogy arról szívesebben írnék!

Kubszrok Hadnagy 2022.01.03. 15:35:33

@Puerto Prince: szerintem csak trollkodik, de ha nem, az sem gond, en NEM a vallasokat utalom, hanem a hippiket. Mondjuk ha viszont kekre festene a hajat, mellett növesztene es a toxikus maszkulinitasrol meg az elfogadasrol erzekenyitene, na az mindjart mas lenne.. merre akarsz hajozni?

hopp11 2022.01.03. 20:43:02

@Lorrh:
Nem feltétlenül. Véleményem szerint a rendszert az emberek képességei tartják egyensúlyban. Ez utóbbi pedig állandó. Tehát az a kreativitás, intelligencia, bátorság, kockázatvállalás, ami fontos a lehetőségek kiaknázásához, az mindig csak a népesség 2-5 %-ában van meg.
Tehát hiába van olyan lehetőség előtted, amivel pl. én élni tudnék, ha a te képességeid nem teszik lehetővé.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 22:42:23

@Kubszrok Hadnagy: @Almandin: kora reggel ilyeneket nem szabad olvasni, mert a végén még elhiszi az ember.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.03. 22:44:28

@Kubszrok Hadnagy: ha hazaértem, elmesélem :)

Szuper útnak ígérkezik, elvileg látni fogom az Antarktiszt is messziről! Bár a kölkök hiányozni fognak, egy jobb apa tér vissza hozzájuk!

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 08:36:36

@Almandin: Pont ezert mondtam, hogy rossz napokon, de azt hiszem erthetö, hogy lanyos csaladapakanet miert is nem peregne a könnyem, ha valaki 'tavaszi tekercset' keszitene az uszodai csürheböl. Mert a szociologusnö, aki mindig mindent megert, az kurvara nem lesz itt megoldas.

@Puerto Prince: Jo utat.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 09:25:43

@Puerto Prince: szóval, kezdjük ott, hogy nemrég meghalt édesanyám, erről írtam is a blogomban. Furcsa érzés volt, pláne a körülmények, megcsapott a dolog. A feleségem kitalálta, hogy van az apósomnak egy gazdag ismerőse, akinek van egy 500 tonnás új hajója, amit át kéne hajóztatnia Európából Ázsiába. És mint tudjuk, a gazdag emberek minden fillérért lehajolnak, szóval több sem kellett, és pár nappal a temetés után már vettem is egy új kapitány egyenruhát, és tisztelegtem a feleségemnek, amikor feljött a hajóra. Ezután körbehajóztam Afrikát, ahol a legjobb barátom éppen házasodni készül, és dolgozik; felvettem néhány menekültet, és befutottam Manila kikötőjébe. Természetesen a tengerész tetkók sem maradhattak el, amik a Jóreménység-fok megkerüléséért járnak.

A dolog teljesen felvillanyozott, és rájöttem, hogy szeretném körbekerülni a Földet. Van egy haverom, Dave, akit eddig már mindenhol láttam a világon. Ő az a fajta kikötői akasztófavirág, akibe bárhol bele lehet futni, bármilyen munkakörben. A szárazföldön imbolyog, kizárólag folyamatos ivással tud egyenesen járni. Emellett a legprofibb matróz, akit valaha láttam; állítólag három hajótörést is túlélt, mindenfelé vannak gyerekei a világban, és nem létezik a hajón olyan munka, amit ne tudna ellátni. Volt ő már pincér, gépész, lakatos, műszerész, navigátor, had' ne soroljam. Arról nem is beszélve, hogy fiatalon a Royal Navy szolgálatában állt. Viszont, mint minden tengerész, ő is babonás: úgy gondolja, hogy ha valaha is megfogja a kormányt, az a hajó nyomban elsüllyed. Állítólag a hajótörései során mindig hozzáért a kormányhoz, akár takarítás közben. Amikor annyit iszik, hogy az már neki is sok (ami úgy két üveg Jameson körül van a köztes sörözéssel), akkor arról szokott hablatyolni, hogy a második hajótörés után már tudta, hogy meg van átkozva, de mégis megérintette a kormányt, hogy bizonyítsa maga előtt, hogy nincs elátkozva, ezért az ő lelkén szárad a dolog. Egyébként vele kezdjük el felvenni a podcastokat is, hatalmas sztorijai vannak, amikhez képest én jótündér vagyok.

Naszóval vele terveztük meg az utat, ami jó hosszú lesz. Kifutunk Manila kikötőjéből, és a Suriago-szoroson át átslisszanunk a Filippínó-tengerre, ezután gyorsan délnek tartunk, mivel a tájfunszezonban hajózunk, és ugye azok nincsenek a tizedik szélességi foktól az Egyenlítő felé. Ezután Palaut vesszük célba, majd egyenletesen haladunk Mikronézián át az egyenlítői ellenáramlással Francia Polinézia felé. Eztán délebbre fordulunk, hogy spóroljunk az üzemanyaggal (itt igen ritkák az utántöltési lehetőségek), ráereszkedünk a dél-csendes-óceáni áramlásra, és megkezdjük a hosszú navigációt a Magellán-szoros felé; itt kissé még délebbre hajózunk, és minimum meglátjuk az Antarktiszt, ezután északra fordulva kikötünk a Falkland-szigeteken.

Ez most csak egy összefoglaló, csak nem bírtam magammal!

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 09:57:58

@Puerto Prince: Ez mennyi ideig tart? Csak ketten mentek?

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 10:32:52

@Almandin: @Kubszrok Hadnagy: Jó azért egy kicsit megszaladt a ló az újságíróval.

Kezdjük ott, hogy a keményen dolgozó munkásokból mennyi van a Fülöpökön. Kb. 40 millióan dolgoznak így-úgy hivatalosan, a döntő részük, pláne régebben, éhbérért (egyébként nem is ők a társadalom legalja). És mennyi van drogosból? A cikkíró szerint 1,8-2,1 millió. És azt ne képzeljük, hogy ők 100%-ban túlórázó, tisztességes munkások, akik szegények nem bírják a tempót, és hát csak a drog segít. Ez butaság.

Én elég sok bárban jártam a Fülöpökön, kifejezetten Manila rosszabb negyedeiben is. A droggal kapcsolatban annyit kell tudni, ha kínálgatják, kimész a helyről, és nem mész vissza. Egyetlen épeszű bártulajdonos sem fogja hagyni, hogy fehér vendégeket veszítsen.

Nincs "mészárlás", hóhérok és halálbrigádok. Néhány ezer extrajudicical killing szörnyen hangzik Magyarországról nézve. Már csak azt nem teszik hozzá, hogy az országban folyamatos polgárháború van, legkésőbb 1968 óta; kommunisták és iszlamisták is egész területeket tartanak a fennhatóságuk alatt. Évente kb. 10.000 embert ölnek meg a Fülöpökön, Dutertétől függetlenül. Érdekesség még, hogy bár a családom gyűlöli Dutertét, azt ők is elismerik, hogy a gyilkosságok száma, mióta elnök lett, pár év alatt a felére csökkent. Egyébként azt hiszem, hogy nagyon sok halott és elkövető is azok közül kerül ki, akiknek semmifajta hivatalos okirata nincs. A Fülöpökön a személyit nemrég vezették be, de ez nem azt jelenti, hogy sikerül is betartani. Ezen kívül én láttam Manilát 2001-ben meg 2021-ben is. Továbbá hajózom az öbölben is, ahol a szeméten kívül láttam már rohadó állattetemet, roncsokat, stb. Tekintve, hogy Manila nagy része nincs becsatornázva, a szemétszállítás alkalmi jelleggel működik, az egykor meseszép öböl egy 16 milliós megapolisz szeméttelepe és szennyvíztározója lett, és általában Corregidorig elviselhetetlen volt a bűze. Most évek óta egyre javul.
Boracayról nem is beszélve.

Ami pedig a közbiztonságot illeti: a davaoi éjszakai piacon valóban folyamatos a fegyveres őrök jelenléte, a táskák átkutatása, stb. Cserébe nem hogy terrorista támadás nincs, hanem még zsebtolvajlás sem nagyon.

Röviden: nem az van, hogy a Fülöp-szigetek egy békés, nyugodt, biztonságos hely volt, ahova jött Duterte, és most minden szar, mert a békésen drogozó kisembereket halomra lövik. Különben egy dolog biztos, hogy tovább nem lesz elnök, szóval meglássuk, hogy volt-e akkora mészárlás, mint mondják.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 10:43:13

@Kubszrok Hadnagy: ez sok dologtól függ, most kalkuláljuk. A hajó, amivel utazunk, 15 csomó körül hozza a legjobb fuel economyt (kb. 1500nmi egy tankkal), ehhez jönnek hozzá az erősebb-gyengébb áramlatok, 0-5 csomó sebességgel. Vannak gyorsító szakaszok is, ahol biztosan menni fogunk 25 csomóval, vagy akár gyorsabban is. Ezt kikalkulálni a dolog egyik szépsége :)

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 10:49:45

@Kubszrok Hadnagy: amúgy kb. egy és két hónap között, és igen, ketten. A feleségem nem szereti a nyílt tengert, meg inkább a gyerekekkel van.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 11:10:07

@Puerto Prince: Na ugye, en aztan igazan csak anekedotaszerüen ismerem Dutertet, de abbol amit irsz, total kivilaglik, hogy bizony neha nem art, ha egy kemeny kez razza gatyaba a tarsadalmat, tehat van olyan eset, hogy ez igencsak raferne a tarsadalomra. (megyeszer: nem ismerem Dutertet, altalanossagban beszelek. A hippi elitet viszont nagyonis ismerem, meg a hazug sajtojukat is, nyögöm is a 'munkajuk' 'aldasos' gyümölcset)

Ez mekkora hajo? Hany (negyzet)meter?

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 11:19:23

@Puerto Prince: Es aztan mi, A Falklandon ottmarad a hajo, te meg hazarepülsz? Vagy onnan is hajoval mesz haza?

Frh 2022.01.04. 13:25:13

@jegeskaveee.: "ugratták egymást" Én inkább kivenném az r betűt az ugratták szóból...
A poszthoz meg annyit, hogy nem passzolnak egymáshoz. A csaj realista, a férfinek nevezett személy pedig egy gyermeki gondolkodású egyén, aki esélytelen, hogy bármit is megvalósít. Se tőkéje, se akarata, csak fantáziája. És még mindíg azt képzeli, hogy majd valami nagyot alkot, majd egyszer sikeres lesz, stb.
Marhaság. Poszterina, hagyd ott, ne fecséreld az időd!

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 14:11:26

@Kubszrok Hadnagy: hahaha dehogy is :D természetesen hazafelé repülök. A tulaj meg amúgy is Falklandon van. Azért átszelni a Csendes-óceánt, óriási nyílttengeri szakaszokkal, az önmagában is izgi lesz. Ne felejtsük el, hogy bármi történik, az utolsó szigettől Dél-Amerikáig nincs lehetőség kikötni. Tehát ha jön egy vihar, akáfmekkora hullámokkal, állnunk kell a sarat. Akár meg is halhatunk. Éppen ezért csinálom :D

A hajó négyzetméterben?? Látod ezt nem tudom. A hajókat más módon szokták jellemezni, egyik a súly bruttóregisztertonnában (GRT), a másik a teljes hossz (LOA), aztán van olyan is, hogy beam (kb. szélesség), magasságvonalon pedig merülés (draft), és a clearence-ek (kb. mi alatt fér át, a legfontosabb a bridge clearence).

Az én kapitányi vizsgám 500 GRT-s hajókig szól, de kisebbel nem is szabad nekivágni egy ilyen útnak. A mi hajónk is 500as. Ha gondolod, írok típust meg minden :)

A kikötőkben a díjakat (berth / mooring) hol szélességben, de mindenképpen hosszban adják meg. Egy ekkora yachtnál már azt is figyelembe kell venni, hogy a kis, részben korallszigetek nem mindegyikén tud kikötni.

A kisebb kikötőkben nincs is mindig elérhető dízel, illetve van, hogy a tankolásra is várni kell, mert nincs elég töltőcsonk. Ezeket előre le kell egyeztetni.

Aztán ott van még Dave. Kocsmázni és nőzni akar :) Meg magamból kiindulva, szinte biztos vagyok benne, hogy lesz varatlan útitársunk is. Az emberek megnyílnak a tengeren, és előjön az igazi énjük, ami engem izgalommal tölt el.

A kapitánytól illik megkérdezni, hogy mit iszik, és általában napi egy üveggel illik ott hagyni a bárban. Nos Dave viszkit iszik, szóval lesz egy láda cucc a hajón. Kevesen vagyunk józanok, ami amúgy hülyeség, a veszélyek meg az unalom a legjobb része a dolognak.

Sokat nézem a csillagokat is. A déli féltekén ugye más az égbolt, mint északon. Ritkán látom, de mindig megcsodálom a Dél Keresztjét, meg hajnalban, vagy napnyugtakor a Merkúrt, ha éppen látható. Szórakoztatom magam azzal is, hogy viszek magammal köteleket, és csomókat kötök rá. Olykor a sebességünket mérem így, olykor függőágyat vagy függőszéket kötök. De biztos vagyok benne, hogy a részeg Dave-et is fogom húzni a hajó után :D

Hátha rákapnak a cápák!

Most akarok még írni a delfinekről, de áhh... elmondhatatlan. Te szórakoztál mar delfinekkel?

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 14:25:56

@Puerto Prince: Lattam mar delfint, vadon is, meg delfinariumban is. Egy idöben sokat beszelgettünk mindenfele ezo dolgokrol az asszonnyal, nagyon ra volt kattanva. En meg mondtam, hülyeseg az egesz. Aztan elmentünk Genovaba a delfinariumba. Az olyan, hogy csak egy kis resze belathato, hogy delfinnek privat szferat biztositsanak. Na persze, a delfin elbujt, hiaba vartuk. Egy idö utan, azt mondtam az asszonykanak: "Na itt az ideje, hogy bizonyits, idezd meg, hivd ide a delfint, de MOST AZONNAL, akkor megfontolom a sok hülyeseget, amit az Utmutato Holdban" es hasonlokban olvastal!" Erre elkezdett koncentralni, 'meditalni' es a NYOMORULT DELFIN TENYLEG ODAJÖTT, RANEZETT AZ ÜVEGEN KERESZTÜL, mindenki mast leszart, majd megfordult es visszauszott! Csak neztem, es a mai napig nem tudom hogy mit gondoljak erröl.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.04. 15:27:19

@Kubszrok Hadnagy: hát az tuti, hogy nem telepátia segítségével telekommunikált, mert az olyasfajta biológiai előnyöket biztosítana, ami nem igazán ésszerű. Ettől függetlenül a delfinek nagyon barátkozós lények, ráadásul szerintem messze a legértelmesebbek a Föld lakói között, hiszen egész nap csak úszkálnak, csacsognak és szexelnek a meleg vízben.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 15:36:31

@Puerto Prince: Nem tudom, tenyleg fogalmam sincs. Az igazsaghoz az is hozzatartozik, hogy rögtön repetat kertem, marmint hogy ismetelje meg. De mar nem emlekszem (ez tiz eve volt) hogy megprobalta-e de nem sikerült masodjara, vagy meg sem probalta, mondvan hogy 'ez nem arra valo hogy percenkent bizonyitsak':-), A lenyeg az, hogy aznap többet nem lattuk a delfint, ppedig meg egy jo darabig ott ücsörögtünk. Egyebkent azota nyitottabb vagyok az ilyesmire. Ha Bostromnak tenyleg igaza van, es tenyleg egy szimulacioban elünk, akkor akar a reiki, agykontroll, telepatia, tüzönjaras, asztrologia, stb... akar igaz is lehet.

Kubszrok Hadnagy 2022.01.04. 15:43:58

@Kubszrok Hadnagy: Rosszul irtam, a tüzönjarasrol nem valtoztott a velemenyem. Azt ugyanolyolyan parasztvakitasnak tartom, mint korabban.

Almandin 2022.01.04. 21:15:45

@Puerto Prince: Köszönjük az átfogó tájékoztatást. Van egy másik téma is, ami eléggé elképesztett a Fülöp-szigeteki viszonyokkal kapcsolatosan. Manilában van egy temető, ami egyben nyomortelep is, az emberek a kripták tetejére felhúzott viskókban tengetik az életüket, tele van a temető szeméttel, sőt, az exhumált csontok is sokszor ott díszelegnek valamelyik sarokban:www.erdekesvilag.hu/tobb-ezer-ember-el-manila-legnagyobb-temetojeben/
Nem tudom, jártál-e ebben a temetőben, valóban ennyire elképesztőek ott az állapotok?
Amúgy vannak ott nagyon szép helyek is. Pl. a Mayon vulkán és környéke szerintem gyönyörű:
hu.wikipedia.org/wiki/Mayon
Duterte erőszakosságáról meg annyit, hogy a szicíliai maffiát is majdnem sikeresen felszámolta Mussolini, vagy a Kádár-rendszerben is sokkal jobb közbiztonság volt nálunk, mint később. A diktatúrák egyik mellékhatása a sok szörnyűség mellett, hogy a bűnözőket is sikeresen megfélemlítik, így azok is visszafogják magukat. De attól még a diktatúra szörnyű.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 09:52:49

@Almandin: Ez annyira a messziről jött újságíró perspektívája :)

Persze, hogy jártam nyomornegyedekben. A North Cementery amúgy szinte városközpont, egyáltalán nem a legdurvább. Ez is micsoda baromság. Voltam olyan helyeken is, ahol mindenki pagpagot eszik, rendszeres az éhhalál, a lányok addig turkálnak a szemétben, amíg nem lehet őket prostinak beállítani, a srácok meg mind erőszakos bűnözők. Minket gépfegyveres katonák felügyeltek, amíg az orvosok a kolera outbreaket próbálták megfékezni, mi meg vizsgálgattuk a mintákat.

Különben ellentétben az arabokkal és négerekkel, az ázsiaiak ritkán ölnek fehér embert. Pl volt, hogy kikötöttem a Negros Occidentales egyes részein, ahol kommunista polgárháború folyik. Pontosan tudják, hogy ha megölnek egy turistát és vagy egy fehér embert, akkor hirtelen lesz pénz-paripa-fegyver a kifüstölésükre meg a családjuk eltüntetésére. Érdekesek ezek a fegyveres csoportok is. A hegyeket és dzsungeleket átkutatni lehetetlenség. Jelenleg is van vagy öt-tíz jelentősebb paramilitáris alakulat az országban, illetve egy iszlám kvázi-lázadás a Sulu-szigeteken és Mindanao egyes részein. A szerencse az, hogy ezek egymással is háborúban állnak. Nekem egyikkel sem volt soha, semmi bajom. Sőt, egyszer az egyik lány bemutatott a szüleinek (ez a Fülöpökön az első három randi egyike), és kiderült, hogy a papa bizony terrorista. Nem nagyon, de a mi fogalmaink szerint azért az. A halpózt nyomó, szépséges lányát szerelmesre kúrtam, és vettem a kalapomat.

Visszatérve a szépségek után a természeti szépségekhez, egy időben sokat csámborogtam a Fülöpök nem-partmenti részein, de láttam a boholi csokoládé-hegyeket, bejártam Cordillerát egy bérelt dzsippel és egy hátizsákkal, aminek a felében síkosító és koton volt, tehát nem csak a banaue-i rizsteraszokat láttam, hanem a környékbeli kisebb-nagyobb településeket is. Voltam a palawani Földalatti Folyóban, búvárkodtam cápákkal Oslobban és mászkáltam az Apo-hegyre meg a Batangas körüli hegyekre, pl. a Daguldulra, és tocsogós keféléseim voltak a Jaybanga rizsteraszokon dolgozó lányokkal. Na jó, csak eggyel, de akkor is! :)

Járkáltam a Marivales-hegy környékén, bebarangoltam Cebut az Osmena-csúccsal egyetemben... hát igen. Amúgy az elején jobban szerettem a hegyeket, mivel ott valamivel hűvösebb van, és a pára sem annyira pusztító, mint a parton. Akkoriban nagyon nehezen viseltem ezeket. A magasabb részeken egészen elviselhető volt, és mi tagadás, jobban esett dugni is. Később hozzászoktam a párához és a meleghez. Magyarországon 30 fokban még pulcsiban jártam évekig :)

Ja és ki ne felejtsem a forrásokat és vízeséseket, az apró dzsungelmélyi tavacskákkal! Ezekbe eleinte nagyon féltem bemenni, hátha van benne egy krokodil (amiből elég sok van amúgy a partokon) vagy pirannya, de aztán felvilágosítottak, hogy ez nem lehetséges, úgyhogy utána próbáltam úgy túrázni, hogy legyen benne egy ilyen is. Persze a csajokat befűzni csak úgy, nem lehet azzal, hogy gyere velem a málnásba, ott egy vízesés, és jó lesz alatta szexelni... meg hát a napjaim döntő részét én is a városban éltem meg. De azért a megbízhatóbb visszajárósok közül rávettem egyet-kettőt, hogy jöjjön el. Hajnalban a dzsungel nagyon különös... sétáltunk a vízesésig, és visszafelé cuppogott a lábunkon a cipő, mert elfelejtettük levenni, annyira faltuk egymást... de szép is volt.

exilis 2022.01.05. 10:20:28

@Puerto Prince: Merre található a blogod? A profilodból nem elérhető.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 13:09:27

@exilis: @Lorrh: és teljes joggal tettem, mivel ha hallgatni szeretnétek többet is az én és más érdekes emberek szexuális élményeiről és vélemenyéről, keressétek a Shagging Around the World (Körbekúrtam a Világot) nemsokára jelentkező podcast adását.

Különben magyar beszélgetőpartnerem nincs, szóval aki járatos a magyar nőkben, nyugodtan jelentkezzen. Teljes anonimitás mellett, az otthon megnyugtató biztonságában vesszük fel az adásokat. És kell majd egy nő is, természetesen. :)

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 13:20:40

@Peni a Valdes: igen, pl te. Fel is kérnélek, csak mondtad, hogy nincs mit kommentálnod (amit amúgy nem hiszek el, de tiszteletben tartom).

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 13:49:29

@Peni a Valdes: bárki jó, akinek van véleménye és tapasztalatai. És hajlandó megosztani is

Almandin 2022.01.05. 15:08:26

@Puerto Prince: A temetővel kapcsolatban vannak fent a Youtube-on is dokumentumfilmek. Tegnap belenéztem párba, és valóban sokkoló, szerintem nem újságírói túlzásokról van szó. Szó szerint a csontkupacok tetején ugrálnak a gyerekek:
www.youtube.com/watch?v=g90SkZUt8T4
Akinek nincs ideje végignézni az egészet, a legsokkolóbb rész 5:32-nél látható. Evés előtt, vagy gyenge idegzetűeknek nem ajánlott.
Ez a temető joggal pályázhatna a világ legundorítóbb temetője címre.

Almandin 2022.01.05. 15:16:24

@Almandin: Egy kis helyesbítés: a dokumentumfilm nem a Manila North Cemetery, hanem a Navotas Cemetery területén készült, ami egyébként az előbb említett temetőtől néhány kilométerre van, de a viszonyok hasonlóak.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 15:31:23

@Almandin: nem azt mondtam, hogy nem gáz a hely. Csak azt, hogy ez a legrosszabb-e a világon, amire a válasz az, hogy nem. Még a Fülöpökön sem. Persze, amit mi európaiak a temető fogalmáról gondolunk, ahhoz képest ez szentséggyalázás és borzalom. A trópusokon nincs sok értelme a temető fogalmának. Gondolj bele, hogy 500 éve a Fülöpök nagy részén legfeljebb rovásírás volt, de inkább az sem. Davao városa 1848-ban lett alapítva, és folytathatnám. Az országnak nincs története, nincs történelme, nincs öntudata, időérzéke, a miénkhez hasonló fogalmai a kötelességről, barátságról, bizalomról, satöbbi. Amúgy annak idején ezzel kezdtem a blogomat, mert enélkül nem lehet érteni, hogy mi történik ott. Az emberek többsége egy időtlenségben él. A napok körülbelül egyformák. Az évek is. Folyamatosan és minden burjánzik, él. A rothadékból virágok nyílnak, amit megeszik egy állat, amit megeszik egy másik állat, ami megdöglik, és a dögön egy virág nyílik. Minden azonnal rozsdásodni, rohadni, pusztulni kezd, ami nem él és burjánzik. Ezért, ebben a trópusi közegben az időtlen, folyamatos serkenésben más kultúra van, mint pl Magyarországon. Mások a fogalmak. Például a trópusokon a legnagyobb kincs a bizalom. Tényleg senkiben sem bízhatsz, már amit az átlagember bizalomnak nevez Magyarországon. Körülbelül olyan ritka, mint az igaz szerelem. A bizalomhoz ugyanis kell az, hogy tegnap mondtál valamit, ami ma úgy lett, és ezért ma elhiszem neked, hogy holnap is az lesz, amit ma mondasz. De ha nincsenek fogalmaid arról, hogy mi az a "tegnap" és mi az a "ma", akkor mi van? Ha az életedet végig egy pillanatban éled, akkor olyan lesz a lelkivilágod, mint amilyen a trópusi talaj. Iszonyú sok dolog nő rajta, de semmi sem gyökerezik mélyen. Nincs beltartalmi értéke.

Namost ennek fényében szerinted érdekel bárkit, hogy csontokon ugrál és egy temetőben van? Ez a fogalom nem létezik számukra, értelmezhetetlen nekik. Manila utcáin, még Makatiban vagy Quezon Cityben is, emberek rohadnak el elevenen. Pl. Patayas vagy Tondo környékén ugyanez van, de még mondhatnék számos mást is. Kb. minden folyópart, nagyobb kereszteződés és szeméttelep környékén élnek csövik, kb. százezrek ha nem néhány millió. Igen, a North Manila Cementery EGY a sok szörnyű slum közül. Nem a legjobb, nem a legrosszabb: egy.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 15:32:30

@Almandin: Kb. ugyanerre is ezt tudom mondani, a temetők nem elhanyagolható része így néz ki... ugyanez igaz a foghíjtelkekre, stb. Manilában nem lesz olyan public space, amit ne laknának tele a csövik, ha nincs fegyveres őrség.

Almandin 2022.01.05. 16:57:28

@Puerto Prince: Kerestem olyan cikket, ami a filippínó mentalitásra enged következtetni:
divany.hu/eletem/2011/09/28/a_filippino_nok_rosszul_elnek_de_hihetetlenul_boldogok_megtudtuk_miert/
Ebből nekem nem egy olyan kép rajzolódik ki, amiből arra lehetne következtetni, hogy ott mindenki csak a jelenben él, nincs jövőfogalma, nincsenek tervei. A haláltól való irtózás is jelen lehet ott is sok emberben, mint a női interjúalanynál is, aki pont emiatt ment el az egészségügyből. Nyilván ott is sokféle módon viszonyulnak a halálhoz és a halottakhoz, eltérő lehet ez személyenként. Egy temetői nyomortelepen élő ember egyszerűen kénytelen a sok halottat elviselni, kényszerből megszokja. Nagyon érdekes az is, hogy annak ellenére, hogy a lakosság nagy százaléka nyomorog, ott is létezik a szegények hibáztatása (mint ahogy nálunk is egyre népszerűbb felfogás). Mivel te jobban ismered őket és sok időt töltöttél velük, elhiszem, hogy így gondolod. Viszont érdekes, hogy a cikkben a női interjúalany abszolút nem az a csak a jelenben élő ember, nagyon is tervez.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.05. 17:49:39

@Almandin: "Roxie 20 évesen, fél év ismeretség után ment hozzá az akkor 23 éves férjéhez. Elmondása szerint szolid, de nagyon szép esküvője volt. Az esküvő után szinte azonnal teherbe esett, kislánya most négy éves, ő a szeme fénye. Sajnos férjével nagyon hamar megromlott a házassága, már a kapcsolatot sem tartják, nem látogatja kislányát, ezért amíg ő Hongkongban dolgozik, a nagyszülők nevelik."

Szerinted ha ezt egy magyar nő csinálja, azt mondod rá, hogy megfontoltan viszi az életét, előre tervez, és nem a jelenben él?

Amúgy a Hong Kongi DH-k életéről van egy hírhedt film (Hello, Love, Goodbye), abból sokat megtudhatsz a MAI pinayok életéről. Ezt azért hangsúlyozom, mert amikor én először ott jártam, még 85 milliós volt a ma 105 milliós ország, nem volt nete, okostelefonja a csajoknak, ma meg a pinoyok lógnak a legtöbbet social medián a világon. Megváltoztak, nagyon. Ahogy az ország is. Európa kb. állandó, elöregedő társadalom. A dolgok kb. ugyanúgy vannak a hetvenes évek óta, amióta megállt a népesség növekedése (Magyarországon asszem 81-ben). Csak kisebb-nagyobb változások vannak. Ázsia nem ilyen, kivéve persze Japánt és a kistigriseket. Ami 20 éve volt, az ma egyszerűen nem igaz. Ők a jelenben élnek, és övék a jövő. Amit én írok, hogy milyen benyomásaim vannak egy negyedről vagy egy nyomortelepről, az ma már lehet, hogy nem igaz. Pl fentebb írtam, hogy Patayas egy szeméttelepes gettó. Na most utánanéztem, és kiderült, hogy mióta én ott jártam, azóta már nem hogy azt a szeméttelepet bezárták, hanem már az újat is. Gondolom a squatterek is elköltöztek onnét. Honnan tudjam? Ennyire nem vagyok naprakész. Manilában most pl. a feleségem családjának a házában vagyunk, a városból szinte semmit sem láttam.

Magyarországról elmentem 2001-ben és visszajöttem 2013-ban, és tökéletesen tudtam, hogy mi hol van. Alig változott valami, beleértve az embereket, utakat, városokat, lakótelepeket, cégeket, stb.

Amúgy nem arról van szó, hogy lenézem vagy megvetem őket. A tűrésküszöbük elképesztő, az életörömük példaértékű. Az országot nem véletlenül hívják a Kelet Gyöngyének is. De én európai vagyok az eszemben, bár a szívemben hozzájuk tartozom. Látom a hibáikat, és nem nézem el őket, hogy "ez már csak így megy". Nem kell így mennie. Ez a pinoy félrenézés a probléma gyökere. Hogy jóvanazúgy. Nem, nincs jól. És ugye amint kimondod ezt, valósággá válik, és akkor te vagy az okozója - az ő fejükben. Ez az ország a világ legcsodálatosabb helye lehetne. A számos sziget pedig lehetőséget nyújtana nagyfokú autonómiára úgy kultúrában, mint a hétköznapi élet terén. A helyzete stratégiailag kulcsfontosságú, a föld minden jóval, különösebb munka nélkül el tudna látni 30-40 millió embert. A világ legszebb strandjai itt vannak, stb...

Almandin 2022.01.05. 20:12:58

@Puerto Prince: Tény, hogy 20 évesen családot alapítani a továbbtanulás miatt nem a legszerencsésebb. Viszont ma Európában már inkább az a gond, hogy a nők 35-40 évesen akarnak első gyereket szülni és emiatt sok a komplikáció. Biológiai szempontból ideális 20 évesen családot alapítani. Ez a nő realistának is felfogható. Felmérte, hogy a jogi egyetem túl nehéz lenne neki, az egészségügyi pályát a halottiszonya és a nagyon együttérző természete miatt nem bírná, és inkább elment cselédnek, de szeretne boltosnő lenni később. Nem végezhet mindenki egyetemet. Egyrészt nem is való mindenkinek, másrészt ha egy társadalomban a többség felsőfokú végzettségű lesz, a többi munkakörre egy idő után nincs elég ember, vendégmunkásokra szorulnak.
Nyilván más a filippínó értékrend, mint az európai, de ez nem csoda, mert más történelmi fejlődés után vannak, mint mi. Szerintem Magyarország se aknázza ki a lehetőségeit a legjobban, ennek is történelmi okai vannak. Jó példa: Bp-n az Üllői úti felüljáró a Népligetnél életveszélyes, de mellette emelkedik 2 db új stadion.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.06. 09:06:08

@Almandin: A Fülöpökön nincs válás :) Most talán lesz majd, de gyakorlatban ez még nincs. Amikor összeházasodsz, akkor kész, úgy maradsz. Csak a Vatikánban van még ilyen. Tehát itt nem csak arról van szó, hogy "fiatalon alapított családot", ami "rossz a tanulás miatt", hanem hogy meggondolatlanul, az előrelátás teljes hiányában cselekedett. Amúgy semmi probléma nem lenne, ha a nők fiatalon vállalnának gyereket. A probléma azzal van, hogy a Fülöpökön ez társul egy teljes párválasztási analfabétizmussal is, aminek az oka az, amit fentebb írtam.

Amúgy így végiggondolva az egészet, szerintem a kommunikációs helyzet is kicsit megtévesztő. Ezek a trópusi népek kicsit olyanok, hogy amíg van egy folyamat, és benne élnek, addig nem vesznek róla tudomást, akármilyen rossz vagy megalázó is az. Ellenben ha kimondod, hogy mi van, azzal a dolog "valósággá válik", tehát mintegy te okozod. De ez fordítva is igaz. Ha kimondják a dolgokat, az nem azt jelenti, hogy reflektálni fognak rá a mindennapi életükben.

Kis példa: egy rokonom a cebui MEPZ-ben dolgozik managerként, és mondja, hogy az egyik embere a legszarabb munkákat is bevállalja túlórapénzért. Kérdezi tőle, hogy miért csinálja ezt, hát nem látja, hogy harminc éves korára lerokkan? Mire mondja neki, hogy haza kell adnia a pénzt. De sajnos a szülei alkoholisták, az egészet elisszák a picsába, egy viskóban laknak Consolaciónban, így mindig kelleni fog az extra suska. A csávó napi 3-4 órát ingázik. Kimondja, hogy amit csinál, az értelmetlen, sőt, káros is, méghozzá mindenkinek, majd képes úgy dolgozni tovább, hogy nincs a lelkében konfliktus. Szerintem ez az európaiakra nem jellemző, mert ha kimondunk dolgokat, az nekünk egy tükör a lelkünknek, és megerősítjük vagy meglepjük vele magunkat, de utána reflektálunk rá.

Végül is ez a nő is csinálja a DH-k kőkemény életét, aztán az a kisbolt meg ki tudja, hogy lesz-e, vagy mi lesz. Pl. egy tájfun vagy földcsuszamlás elviheti az egészet a picsába bármikor.

Elmondom, hogy szerintem mi lesz. (A filmet nézd meg.) A DH-s nők többsége azon ábrándozik, hogy valami helyi pasi, bármennyire is erőszakos, bunkó vagy ápolatlan, elveszi őket papíron, ezáltal letelepedhetnek, és vállalhatnak más munkát is, mint a DH. Mások Kanadában reménykednek, de ez keveseknek jön össze. Mindenki tudja, hogy a DH-s élet átmeneti és kegyetlen. A megkeresett pénz nagy részét a család here tagjai pillanatok alatt elveszik egy egyedülálló nőtől. És itt a család unokatesók, nagynénik-nagybácsik szövedéke. A mi karácsonyozásunkon most úgy kétszázan voltunk, bár itt összetartó a család. A legtöbb helyen azonban 10-20 ember biztosan van, akinek illik adni erre-arra. Valamint, hogy lakhassál a szüleidnél akár (akik most nevelik a gyerekét, tehát biztos lehetsz benne, hogy kapják az apanázst), extra pénzt kell fizetned. Csak hogy konkrét számot mondjak: egy egyszerű irodai munkás a cebui MEPZ-ben keres kb. 16.000 PHP-t, ebből a felét szokás hazaadni, míg otthon lakik az illető. Ebből a maguk szintjén a szülők nem dolgoznak, csak vedelnek meg kakasviadalra járnak.

Almandin 2022.01.06. 15:34:12

@Puerto Prince: Amit írsz, az szerintem nem ottani sajátosság, hanem a szegénység pszichológiájából következik. A mélyszegények Magyarországon se gondolkodnak másképp. Egyszerű oka van: ha nyomorogsz, minden pszichés energiádat elviszi az életben maradásért folytatott küzdelem. A Maslow-piramis legalsó szintjén élve nem lehet terveket szőni a jövőre.
mindsetpszichologia.hu/a-szegenyseg-mentalis-csapdaja-avagy-a-nelkulozes-pszichologiaja
pszichoforyou.hu/a-nyomor-pszichologiaja/

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.06. 18:01:17

@Almandin: Ez lehet, de a szegények Magyarországon inkább panaszkodnak. Ha a pinoyokat szembesíted a valósággal, agresszívvé válnak, amúgy meg nem törődnek vele egyáltalán. Másképp állnak a dologhoz. Persze a szegénység is mást jelent a két helyen, hiszen a Fülöpökön pl nincs hideg, ezért a nyomorküszöb sokkal lejjebb van.

Almandin 2022.01.06. 19:45:54

@Puerto Prince: Nyilván sokakra jellemző a struccpolitika. Másrészt ha egy olyan szegényt, aki beletörődött a helyzetébe, úgymond szembesíted a valósággal (vagy inkább a saját szubjektív véleményeddel), persze, hogy agresszívvé válik, mert frusztrálod vele. A Fülöpökön akkora tömegek élnek nyomorban, szegénységben, hogy a túlnyomó többségüknek esélyük sincs kitörni belőle. Emiatt inkább a vidámságra, jókedvre törekednek, mert úgy könnyebben túlélhető a helyzet, másrészt egy életük van, ők is szeretnék élvezni, még ha korlátozottan is. Tehát a struccpolitika náluk egy pszichés önvédelem.

Puerto Prince · cococrunch.blog.hu 2022.01.07. 07:42:59

@Almandin: az is, de elsősorban kulturális adottság. A gazdagabb rétegeknél ugyanúgy van struccpolitika, mint a szegényeknél. Tágabb értelemben véve, illik nem észrevenni a rosszat.

Reactor 2022.01.09. 21:09:48

@Almandin: Nekem Neytiri1 néha hiányzik. Ővele szívesen beszélgettem épületesbb témákról, és alkalmas is rá.
süti beállítások módosítása